Toimintakertomus 2012

HKY:n TORSTAIKERHO ry
TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2012

YLEISTÄ:

Toimintavuosi oli kerhon 47. Toimintavuonna kokoonnuttiin joka viikko, ei kesäkaudella. Kokousvieraamme olivat asiantuntijoita elämän eri aloilta, joiden luennot elävöittivät kokouksia mielenkiintoisilla aiheilla. Vilkkaaseen toimintaamme kuului myös matkoja, retkiä, teatteria ja jännittäviä boccia-otteluita.

KOKOUKSIA:

Toimintavuoden aikana jäsenkokouksia oli 30. Kevätkaudella 17 ja syyskaudella 13.

Viralliset sääntömääräiset kokoukset: 22.3. talouskokous ja 15.11. valintakokous.

Kokouksiin osallistuttiin innokkaasti keskimäärin 62 jäsenen voimin.

Seuraavassa viikon kokousvieraat ja heidän alustusten aiheet:

12.01. Kevätkauden aloitus, esillä mm. keskusteltiin kevään ohjelmasta.

19.01. Kansanedustaja Antti Lindtman. Hallituksen tekemistä tärkeistä esityksistä ym. ajankohtaista.

26.01. Professori, OTT Pentti Arajärvi. Hyvinvointi Suomessa.

02.02. Videoesitys, Torstaikerhon Unkarin matkalta lokakuussa 2011, jonka oli kuvannut Tapio Huhta.

09.02. Puheenjohtaja Arto Nieminen, Journalistiliitto. Tilanne työmarkkinoilla joka on erittäin sekava toimihenkilöpuolella.

16.02. Valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori. Kolme asiaa. Työurat Ay-liikkeen näkökulmasta, hallituksen kehitysriiheen valmistautumisesta ja kuntauudistuksesta.

23.02. Helsingin kaupunginvaltuutettu Outi Ojala. Valtakunnan ja Helsingin kaupungin asioista.

08.03. Puheenjohtaja Antti Rinne, Ammattiliitto Pro. Hallituksella on kovat paineet, se tekee isoja rakenteellisia päätöksiä.

15.03. Kuntaliiton entinen toimitusjohtaja Jussi-Pekka Alanen.  Kuntauudistuksesta, vanhasta sekä uudesta.

29.03. SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja ja järjestöjohtaja Matti Huutola. Päivän tilanne niin SAK:n näkökulmasta kun koko ay-liikkeen tilasta.

12.04. Ylisosiaalineuvos, YTM Aulikki Kananoja. Informoi Helsingin sosiaalipalveluista.

19.04. Turvallisuuskouluttaja Katariina Janhunen, Helsingin pelastuslaitoksesta. Asumisen paloturvallisuudesta.

26.04. Oikeustieteen lisensiaatti Jacob Söderman. Ranskan presidentin vaalit, merkittävänä maana Euroopassa.

03.05. Helsingin kaupunginvaltuutettu Maija Anttila. Helsingin kaupungin asioista, pääkaupunki 200 vuotta ja Pitkäsilta 100 vuotta.

10.05. Kevätkauden päätös. Huomioitiin syntymäpäivät kakkukahvien kera.

06.09. Syyskauden avaus. Huomioitiin jälleen syntymäpäivät kakkukahvien kera. Mosan Kisällit.

13.09. EKL:n Helsingin piirihallituksen jäsen, entinen suunnittelupäällikkö Risto Björkman lauloi ja laulatti meitä.

20.09. Helsingin kaupunginvaltuutettu Pekka Saarnio. Helsingin kaupungin ajankohtaisista asioista.

27.09. Terveydenhoitaja Irmeli Ahola. Mihin suuntaan terveydenhoito on mennyt – huonoonko?

04.10. Professori, OTT Pentti Arajärvi. Sosiaaliturvan tavoitteet.

11.10. Sidosryhmäsuhteiden johtaja Markku J. Jääskeläinen, TELA. Eläkeasioita.

18.10. Fil. tri. Päivi Uljas. "Hyvinvointivaltion läpimurto".

01.11. Oikeustieteen lisensiaatti Jacob Söderman. Venäjästä ja Suomen ulkopolitiikasta.

08.11. Kansanedustaja Rakel Hiltunen. Kuntapolitiikkaa.

22.11. Toimittaja, kirjailija Lasse Erola. Viimeinen kirja "Tapsa", kertomus Tapio Rautavaarasta.

13.12. Valokuvaaja, toimittaja ja kirjailija Matti Lintunen. Esitti ottamiaan valokuvia eri maista ja kertoi tarinoita niistä.

RETKET:

Toimintavuotena teimme mielenkiintoisia retkiä ja tapahtumia. Torstaikerhon perinteinen tiistairetki kevätkaudella tehtiin 14.2 Ilmatieteen laitokseen. 30 kerholaista mukana. Ykkösmatkojen järjestämälle Prahan matkalla 2. - 5.9. kerholaisia mukana 10. Pentti Käyhkö Torstaikerhosta organisoi ja toimi matkan vetäjänä. Tiistairetki 25.9. Lopelle. Tutustuttiin Villa Vesperiin, Vanhaan puukirkkoon ja Marskin Majaan, osallistujia retkelle 26.

TEATTERI:

4.11. Oltiin teatterissa Järvenpäässä, nähtiin loistava Evita-musikaali.
7.11. tutustuttiin Oopperan kulisseihin.

BOCCIA:

Perinteiset boccia-ottelut HKY:n Iltapäiväkerhoa vastaan pelattiin keväällä ja syksyllä. Keväällä Torstaikerhon voitto oli 25 - 10. Syksyllä Torstaikerhon haastaessa oli päinvastainen Torstaikerholle rökäletappio 13 - 16.

JÄSENISTÖ:

Kerhon jäsenmäärä toimintavuoden 2012 lopussa on 167. Tasavuosia täyttäneitä jäseniä muistettiin veteraaniviirein, ruusuin ja onnittelulauluin.
Raimo Perkonmaa oli jättänyt meidät 17.11.2011. Siunaustilaisuus oli 4.1.2012. Muistimme kerhotoveria hetken hiljaisuudella, sytytimme kynttilän  ja lauloimme laulun 123 "Kysymyksiä".
Syyskokouksen yhteydessä valittiin Torstaikerhon Vuoden Ukko. Vuoden Ukko 2012 on Tenho Määttänen.
Toimintavuoden jo perinteeksi muodostuneet kaksi viimeistä tapahtumaa on puurojuhla Iltapäiväkerhon kanssa. Lämminhenkinen tapahtuma saavutti runsaan osaottajamäärän.
Toinen oli suosittu Pikkujouluristeily Tallinnaan joka myös saavutti runsaan osanottajamäärän.

TALOUS:

Kerhon talous on hyvin hoidettu ja vankalla pohjalla.  Rahavaroja on käytetty jäsenistön kulttuuriin, opintoihin ja vapaa-ajan toimintaan.
Jäsenmaksua on peritty 15 euroa/vuosi, johon sisältyi EKL:n jäsenmaksu ja Eläkkeensaajalehti. Kahvimaksu oli 2 euroa. Lisäksi olemme saaneet toiminta-apurahaa, jolla olemme voineet avustaa kerhon jäseniä matkoissa ja teatterikäynneissä.

EKL:

Kertomusvuoden aikana olemme osallistuneet EKL:n ja etenkin H:gin piirin toimintaan ja sen järjestämiin tapahtumiin. Kerhomme jäsenet ovat olleet aktiivisesti mukana.
EKL:n 50-vuotisjuhla Tampereella 23.5. Matka järjestettiin yhdessä Iltapäiväkerhon kanssa. Osallistujia 43. EKL:n 50-vuotis juhlaristeily 12.12. matkalla mukana 7 kerholaista.
Kerhostamme oli myös osallistujia EKL:n ja piirin järjestämille kursseille.
EKL:n järjestötoiminnan kurssi 17. - 19.10. Rajaniemessä Virroilla. Torstaikerhosta oli Erkki Aalle. EKL:n H:gin piirin sääntömääräisissä kevät- ja syyskokouksissa 2012. Torstaikerhosta edustus.

TOIMIKUNTA:

Kerhon toimintaa on ohjannut toimikunta, jonka kokoonpano oli: Puheenjohtajana Pekka Lahtinen, 2 puh.joht. Pentti Käyhkö, 3 puh.joht. Reino Sarjanen, 1 siht. Kaarlo Pirttilahti, 2 siht. Erkki Aalle, 3 siht. Kaj Eriksson, rahast.hoit. Unto Halminen, kerhomestari Aatto Koskinen, 2. Heikki Roininen ja 3.Toivo Liukkonen, sekä matkavastaavana Tapio Huhta. Kerhon tiedottajana toimi Reino Sarjanen. Toimikunta on kokoontunut 31 kertaa. Tilintarkastajina toimivat kerhosta Aarni Pitkänen (HKY:stä Olavi Rasi), varalla Matti Ahokas.

LOPPUSANAT:

Toimikunta kiittää jäsenistöä aktiivisesta osallistumisesta kerhokokouksiin ja kerhon järjestämiin tilaisuuksiin. Vuosi oli hyvä toiminnan vuosi.

Toimikunnan puolesta sihteeri Kaarlo Pirttilahti.