Toimintakertomus 2011

HKY:n TORSTAIKERHO ry:n TOIMINTAKERTOMUS
VUODELTA 2011

YLEISTÄ:

Toimintavuosi oli kerhon 46. Toimintavuonna kokoonnuttiin joka viikko, ei kesäkaudella. Kokousvieraamme olivat asiantuntijoita elämän eri aloilta, joiden luennot elävöittivät kokouksia mielenkiintoisilla aiheilla. Vilkkaaseen toimintaamme kuului myös matkoja, retkiä, teatteria ja jännittäviä boccia-otteluita.

KOKOUKSIA:

Toimintavuoden aikana jäsenkokouksia oli 30. Kevätkaudella 16 ja syyskaudella 14

Viralliset sääntömääräiset kokoukset: 24.3. talouskokous ja 17.11. valintakokous.

Kokouksiin osallistuttiin innokkaasti keskimäärin 66 jäsenen voimin.

Seuraavassa viikon vieraat ja heidän alustusten aiheet:

13.01. Keskustelua ajankohtaisista asioista.

20.01. Kansanedustaja Eero Heinäluoman alustukseen kuului kansainvälinen ja kotimainen osa.

27.01. EKL:n järjestösihteeri Erkki Partanen esitteli tutkimusta huomisen kynnyksestä.

03.02. Kehittämispäällikkö Jussi Melkas Tilastokeskus. Teemana miten tilastoja luodaan miten luetaan.

10.02. Toimittaja Pekka Saarnion aiheena eduskuntavaalit ja Helsingin kaupunginvaltuuston asioita.

17.02. HKY: n toiminnanjohtaja Olavi Rasi ja Ministeri Lauri Ihalainen. Rasi kertoi HKY:n vaikeuksista sopia TEAM-liiton kanssa sillä toimintakulttuuri on niin erilainen. Ihalainen kertoi eduskunta-vaaliehdokkuudesta ja tämänhetkisestä hallituksen politiikasta.

24.02. Tiedottaja Heikki Raittila TELA. Uhka mikä tulee työeläkejärjestelmässä on työn puute.

10.03. Puoluesihteeri Sirpa Puhakka äänestäjien epävarmuudesta. Kenelle äänensä antavat.

17.03. Valtiotieteiden tohtori Pilvi Torsti esitteli kahta kirjaansa. Pelastuskirja ja Kytketään työ käyntiin.

31.03. Kansanedustaja Rakel Hiltunen pohti että tavallisia ihmisiä ei kiinnosta EU:n asiat eikä Naton, ainoastaan terveyskeskuksien toiminta.

07.04. SAK:n järjestöpäällikkö Eija Harjula pohti jos nykyinen hallitus jatkaa on SAK heikoilla kun eduista pyritään poistamaan työtaistelu ja ay-veroetu.

14.04. Nivelrikkoyhdistyksen edustaja Heikki Multaharju. Nivelrikkoa on ollut aikaisemminkin mutta nyt siitä on tullut jopa kansantauti.

28.04. Toimittaja Leevi Korkkula kertoi haastattelemistaan ja kuvaamistaan julkkiksista.

05.05. Keskusteltiin Suomen ajankohtaisista asioista ja hallituksen muodostamisesta. Kevätkauden päätös.

08.09. Syyskauden avaus. Syntymäpäivien huomioiminen, Mosan Kisällit.

15.09. Kirjailija, SAK:n entinen puheenjohtaja, Pertti Viinanen kertoi kirjansa tekemisestä. Kirja sisälsi muistelmia 70.vuoden ajalta.

22.09. Uutispäätoimittaja Antti Vuorenrinne, Uutispäivä Demari. Poliittinen ilmapiiri on paljon muuttunut ja hallitus on joutunut käsittämättömän koville

29.09. EETU ry:n puheenjohtaja ministeri Kalevi Kivistö. Kuusi eläkeläisjärjestöä muodostaa EETU ry:n. Kansallisesti keskeinen kysymys on työurat, toimeentulo ja hoiva.

06.10. Keskustelu kerhon asioista ja HKY:n sääntötilanne, puheenjohtaja Pekka Lahtinen.

13.10. EKL:n puheenjohtaja Matti Hellsten. Minkälainen on ollut oma työura ja asiat EKL:ssa tänään.

20.10. Ministeri Matti Louekoski. Kansainvälinen talous.

03.11. Oikeustieteen lisensiaatti Jacob Söderman. Kreikka, presidentinvaalit ja Matti Ahtisaaren julkaisema kirja.

10.11. Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson. Hallitusohjelmaan täytyy kirjata sellaisia asioita, mitkä muuttavat tätä Suomen nykyistä linjaa ja miten.

24.11. Työmarkkinatoimittaja Risto Korhonen KU, kertoi kirjastaan Hakaniemen voimavuodet.

01.12. Puheenjohtaja Pekka Lahtinen esitti kalvoin työmarkkinoiden lähihistorijaa.

08.12. Kansanedustaja Rakel Hiltunen, hallituksen hankaluudet paineisen EU:n päätösten kanssa.

RETKET:

Toimintavuotena teimme mielenkiintoisia retkiä. Osallistuimme erilaisiin matkoihin ja tapahtumiin. Torstaikerhon perinteinen tiistairetki kevätkaudella tehtiin 22.3. Katajanokan vankilaan 10.5.

Kuusijärvelle sauvakävelytempaus. Torstaikerhon jäsenet osallistuivat runsaslukuisasti yhteismatkoihin. 18.–21.5. 25 Torstaikerholaista matkusti Pärnuun kylpylälomalle. Kahdelle Ykkösmatkojen järjestämälle Unkarin matkalla 19.–23.9 ja 3.-7.10. kerholaisia oli mukana 20. Pentti Käyhkö organisoi Torstaikerhossa matkat ja toimi matkojen vetäjänä.

Vuoden 2011 Umpimähkäretki suuntautui 5.4. Parolannummen Panssariprikaatin varuskuntaan. Ohitettuamme Hämeenlinnan ja kääntyessämme Kangasalan suuntaan selvisi jo matkalaisille mihin ollaan menossa. Puomilla oli vastassa kapteeni Ari Viitala. Sotilaskodissa juotuamme munkkikahvit siirryimme auditorioon missä saimme tietoa panssariprikaatin toiminnasta. Lounaan nautimme varuskunnan valtavassa ruokalassa. Sieltä siirryimme panssarimuseoalueelle ja oppaan johdattamana tutustuimme alueeseen. Retki onnistui hyvin ja osanotto oli runsas.

TEATTERI:

Teatterimatkoille kerholaisia osallistui 3.7. Taaborinvuoren ja 9.7. Mustion linnan teatteriin.

BOCCIA:

Perinteiset boccia-ottelut HKY:n Iltapäiväkerhoa vastaan pelattiin keväällä ja syksyllä. Keväällä Torstaikerhon voitto oli murskaava 26-5. Syksyllä Torstaikerhon haastaessa oli tulos taas melko selvä Torstaikerhon voittaessa 26–12.

JÄSENISTÖ:

Kerhon jäsenmäärä toimintavuoden 2011 lopussa on 165. Tasavuosia täyttäneitä jäseniä muistettiin veteraaniviirein, adressein, ruusuin ja onnittelulauluin. Keväällä kuulimme, että  kerhotoverimme Pertti Ikosen maallinen vaellus oli päättynyt 3.12.2010.
Suruviestejä tuli useita kesätauon jälkeen. Pentti Kivi nukkui pois 21.5., toimikuntamme jäsen Leo Lumén poistui äkillisesti keskuudestamme 27.7. ja Kari Gisselberg 3.8. Loppuvuodesta saimme suruviestin, että Raimo Perkonmaa oli jättänyt meidät 17.11. Muistimme kerhotovereita hetken hiljaisuudella, sytytetyin kynttilöin ja laululla 123 "Kysymyksiä".
Syyskokouksen yhteydessä valittiin Torstaikerhon Vuoden Ukko. Vuoden Ukko 2011 on erittäin aktiivinen jäsenemme Matti Sirén.
Toimintavuoden jo perinteeksi muodostuneet kaksi viimeistä tapahtumaa on puurojuhla Iltapäiväkerhon kanssa. Lämminhenkinen tapahtuma saavutti runsaan osaottajamäärän.
Toinen oli suosittu Pikkujouluristeily Tallinnaan joka myös saavutti runsaan osanottajamäärän.

TALOUS:

Kerhon talous on hyvin hoidettu ja vankalla pohjalla.  Rahavaroja on käytetty jäsenistön kulttuuriin, opintoihin ja vapaa-ajan toimintaan. Jäsenmaksua on peritty 15 euroa/vuosi, johon sisältyi EKL:n jäsenmaksu ja Eläkkeensaajalehti. Kahvimaksu oli 2 euroa. Lisäksi olemme saaneet toiminta-apurahaa, jolla olemme voineet avustaa kerhon jäseniä matkoissa ja teatterikäynneissä.

EKL:

Kertomusvuoden aikana olemme osallistuneet EKL:n ja etenkin H:gin piirin toimintaan ja sen järjestämiin tapahtumiin. 15.4 EKL:n Helsingin piirin Kevätjuhla Kinaporissa. 21.5. EKL:n Helsingin piirin Ulkoilupäivä Mustikkamaahan. Piirin tapahtumissa kerhomme jäsenet oli aktiivisesti mukana. Kerhostamme oli myös osallistujia piirin järjestämille kursseille. EKL:n H:gin piirin sääntömääräisissä kevät- ja syyskokouksissa 2011 edustivat kerhoa puh.joht. Pekka Lahtinen ja 1 siht. Kaarlo Pirttilahti. H:gin piirin ulkoilujaostossa oli Jouko Pirttikoski.

TOIMIKUNTA:

Kerhon toimintaa on ohjannut toimikunta, jonka kokoonpano oli: Puheenjohtajana Pekka Lahtinen, 2 puh.joht. Pentti Käyhkö, 3 puh.joht. Reino Sarjanen, 1 siht. Kaarlo Pirttilahti, 2 siht. Erkki Aalle, 3 siht. Kaj Eriksson, rahast.hoit. Unto Halminen, kerhomestari Aatto Koskinen, 2. ja 3. kerhomestari Leo Lumén ja Heikki Roininen sekä matkavastaavana Jouko Pirttikoski. Kerhon tiedottajana toimi Reino Sarjanen. Toimikunta on kokoontunut 31 kertaa. Tilintarkastajina toimivat kerhosta Aarni Pitkänen (HKY:stä Olavi Rasi), varalla Matti Ahokas.

LOPPUSANAT:

Toimikunta kiittää jäsenistöä aktiivisesta osallistumisesta kerhokokouksiin ja kerhon järjestämiin tilaisuuksiin. Vuosi oli hyvä toiminnan vuosi.

Toimikunnan puolesta sihteeri Kaarlo Pirttilahti.